Avrättningsplatser | Kommer himlen alltid att vara blå
16139
page-template-default,page,page-id-16139,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-8.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

KOMMER HIMLEN ALLTID ATT VARA BLÅ?

 

2017 | Ljudinstallation

 

Anna Asplinds gestaltning rymmer en samling av texter och ljud som besökaren tar del av genom att röra sig över platsen. Dåtid och nutid flätas samman, historien aktualiseras och skapar kopplingar i tid och rum. I verket lyfts frågor om ideologier, föreställningar, rädslor för det okända och statligt våld men även en dröm om ett vandrarhem och ett utkikstorn.

 

Verket förenar platsens historia som avrättningsplats, militärt område och en tillfällig tältplats för bärplockare.  Genom samtal, intervjuer, texter, internetsökningar och litteratur har Asplind skapat ett 20 000 m2 ljudcollage som besökaren, utrustad med en smartphone och hörlurar, själv får upptäcka genom att interagera med platsen i en individuell rumslig koreografi. Texter och ljud spelas automatiskt upp i relation till besökarens rörelser över stigar, hällor och övergivna militärvärn.

 

Titeln Kommer himlen alltid att vara blå? syftar till de sociala föreställningar som för tillfället råder i ett samhälle och påverkar allt från juridiska system till individuella relationer. Färgen blå finns nämligen bara som en språklig konstruktion. I äldre texter existerar den inte ens, inte på himlen och inte i havet. Också idag saknas färgen blå i vissa språk. På samma sätt skapar vi kollektiva sanningar om världen, som att dödstraffet är avskaffat och inte förekommer i juridisk mening i Sverige, men det vi idag tar för givet kan liksom färgen blå skifta med tiden.

 

Plats: Mostigshällorna

 

OM KONSTNÄREN

Anna Asplind (f.1984 i Karlstad) är verksam som konstnär, curator, koreograf och kulturgeograf. Genom närläsningar av platser och kroppens relation till sina omgivningar, hur vi tillåts röra oss igenom olika rum och vilka rörelser som förväntas av oss i olika sammanhang, synliggör och gestaltar hon det vanemässiga i våra gester och handlingar. Genom att belysa en plats historia, dess funktioner och inneboende sociala normer, ifrågasätter Asplind hur vi ser på och använder oss av platsen i nutid.

 

I ljudinstallationen har Anna Asplind tagit hjälp av ljudkonstnären Tomas Björkdal som har komponerat de ljud som finns i verket vilka till stor del är inspelade på Mostigshällarna och på den gård som den tidigare avrättningsplatsen idag hör till. Björkdals suggestiva ljudlandskap, Asplinds texter och platsen förstärker och kontrasterar varandra i en vacker dialog.

 

Tomas Björkdal och Anna Asplind har tidigare arbetat tillsammans i Asplinds verk, bland annat i Den ekologiska teatern (2015) på biologiska museet i Stockholm, i videoverket Cykeldèrive som ställdes ut på Färgfabriken (2015) och i serien Dancewalks.

 

 

 

Praktisk information
för att få tillgång till ljudverket

 

  1. Ladda ner appen från app-store eller google play, sök efter: Kommer himlen alltid att vara blå?
  2. Ta med dig hörlurar och en fulladdad telefon med appen och ta dig till Mostigshällorna.
  3. Tryck på START och gå runt på platsen, genom att du går vidare kommer du att höra nya texter och ljud.

 

För att kunna använda appen krävs att du har minst iOS 10 eller android 6. Har du inte det eller saknar smartphone finns det att låna på Söderhamns bibliotek (länk till Söderhamns bibliotek)under deras öppettider.